Zawiesia linowe w przetaczaniu wagonów

0
76
Zawiesia linowe w przetaczaniu wagonów

Przetaczanie wagonów odbywa się najczęściej trzema metodami. O ile dawniej wykorzystywano do tego celu… konie, o tyle dziś korzysta się z bardziej „cywilizowanych” metod. Są to oczywiście różnego rodzaju kołowroty, linociągi i specjalne wózki manewrowe, dzięki którym przestawia się wagon bezpośrednio pod zsyp.

Dlaczego zawiesia są tak ważne?

Kolejowe zawiesie linowe to tak naprawdę zestaw stalowych pierścieni, który nakłada się na kotwicę wagonu (najczęściej węglarki). Dzięki temu operator kołowrotu lub linociągu nie musi stale przestawiać wagonu, gdyż stabilizuje go sam linociąg. Zawiesia znajdują swe zastosowanie głównie w przypadku linociągów, gdyż te mogą pracować w obydwie strony.

Obecność zawiesia ułatwia pracę, redukuje liczbę osób niezbędnych do utrzymania procesu załadunkowego, a także skraca czas niezbędny do podstawienia wagonu. Dzięki zawiesiom można też pracować w sposób bezpieczny i komfortowy, bez konieczności ciągłego przewieszania liny.

Bezwładność – największe wyzwanie dla załadunku

Z punktu widzenia operatora kołowrotu lub linociągu, największym wyzwaniem jest oczywiście bezwładność. Bądź co bądź, ma on do czynienia z zestawem wagonów, który – zależnie od przepisów obowiązujących na danej bocznicy – może ważyć nawet kilkaset ton. To oznacza, że droga hamowania to co najmniej kilkanaście metrów.

Na pierwszy rzut oka nie jest to dużo, zważywszy, że prędkość składu nie jest duża i wynosi zwykle 3 – 5 km/h. W praktyce jednak problemem bywa usytuowanie wagonu w idealnym miejscu zsypu, aby zainstalowana poniżej waga mogła dokładnie zważyć cały wagon. Dlatego obecność zawiesia linowego znacząco ułatwia pracę.

Jak zatrzymać wagon?

Teoretycznie można ominąć ten problem, korzystając z hamulca ręcznego zainstalowanego w (prawie) każdym wagonie. Niestety trudno jednoznacznie określić, jaka siła dokręcenia hamulca jest tu odpowiednia. Klocki hamulcowe często są starte, wobec czego konieczne jest nawet kilkukrotne obrócenie koła hamulca.

Podsumowując, zawiesie linowe bardzo ułatwia pracę na różnego rodzaju kolejowych punktach załadunkowych. W końcu chodzi o to, aby załadunek, ważenie i ostateczna wysyłka np. węgla do klienta odbywała się w sposób szybki, płynny i najlepiej nieprzerwany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here